گرماي شديد ، قطعي برق و كمبود آب در ماه گذشته مردم را آزار داده است ، طي هفته گذشته هواي پايتخت و برخي از كلان شهرها از جمله اصفهان ، اراك ، مشهد و كرج آلوده شده است ، اما نه تنها مفاد قانون هواي پاك . توصيه هاي متخصصان براي كاهش آلودگي هوا …
جاي خالي توجه به قانون هواي پاك در ترخيص خودروهاي رسوبي https://livemag.ir/2021/07/جاي-خالي-توجه-به-قانون-هواي-پاك-در-ترخيص/ https://livemag.ir/2021/07/جاي-خالي-توجه-به-قانون-هواي-پاك-در-ترخيص/#respond مجله زنده خبري Wed, 14 Jul 2021 05:22:51 0000 حوادث و رويدادها https://livemag.ir/2021/07/جاي-خالي-توجه-به-قانون-هواي-پاك-در-ترخيص/ گرماي شديد ، قطعي برق و كمبود آب در ماه گذشته مردم را آزار داده است ، طي هفته گذشته هواي پايتخت و برخي از كلان شهرها از جمله اصفهان ، اراك ، مشهد و كرج آلوده شده است ، اما نه تنها مفاد قانون هواي پاك . توصيه هاي متخصصان براي كاهش آلودگي هوا …
گرماي شديد ، قطعي برق و كمبود آب در ماه گذشته مردم را آزار داده است ، طي هفته گذشته هواي پايتخت و برخي از كلان شهرها از جمله اصفهان ، اراك ، مشهد و كرج آلوده شده است ، اما نه تنها مفاد قانون هواي پاك . توصيه هاي متخصصان براي كاهش آلودگي هوا نيز ناديده گرفته مي شود ، اما وسايل نقليه رسوبي بدون نياز به انجام تست فني تميز مي شوند.
به گزارش مجله زنده خبري ، ز اگرچه در پاييز و زمستان آسمان در بيشتر شهرهاي بزرگ كشور با وجود “ذرات معلق” تاريك مي شود ، كه حتي هنگام تماشاي آن نفس نمي كشد ، اما بيشتر ما فكر مي كنيم كه در فصول گرم سال كه تجربه مي كنيم آسمان آبي و هواي دلپذير. اين تصور در ذهن ما شكل مي گيرد ، در حالي كه آمار كيفيت هوا در شهرهاي بزرگ مانند تهران نشان مي دهد كه آلاينده شاخص هوا در روزهاي گرم تابستان “ازن” است ، كه براي بسياري از روزها كيفيت هوا را در دامنه ناسالم براي گروه هاي حساس و حتي همه گروه ها. خطرات سلامتي انسان را ايجاد و پنهان مي كند.
ازن چيست ، چگونه توليد مي شود و تأثيرات آن بر سلامتي چيست؟
گاز ازن از تركيبي از سه اتم اكسيژن تشكيل شده است. اين گاز در اتمسفر فوقاني از ورود اشعه ماورا بنفش به زمين جلوگيري مي كند و بنابراين وجود آن در جو ضروري است ، اما ازن در سطح زمين يك آلاينده سمي است. ازن زمين براي سلامتي انسان ، حيوان و گياه مضر است و ازن بد و آلاينده محسوب مي شود. اين آلاينده مستقيماً در هوا آزاد نمي شود ، اما يك آلاينده ثانويه است كه در اثر واكنشهاي شيميايي بين اكسيدهاي نيتروژن و تركيبات آلي فرار در حضور نور خورشيد ايجاد مي شود. بنابراين ، مقدار آن در تابستان و در ساعات مياني روز بيشتر از زمان هاي ديگر است.
در مورد تشكيل آلاينده هاي ازن ، پيش سازهاي آن تركيبات آلي فرار (VOC) و ناكس يا اكسيدهاي نيتروژن هستند. در واقع اتومبيل هاي ديزلي ، موتورسيكلت هاي فرسوده و بخارات بنزين پيش ساز اوزن هستند و همه اين منابع در حضور گرما و نور خورشيد ازن توليد مي كنند. استفاده از سوخت ديزل در نيروگاه ها و پالايشگاه ها نيز ممكن است در افزايش غلظت ازن نقش داشته باشد. افزايش سطح ازن باعث كاهش عملكرد ريه و افزايش علائم تنفسي مانند سرفه ، تنگي نفس ، تشديد آسم و ساير بيماري هاي ريوي و مرگ زودرس مي شود.
راه حل هاي كاهش “ازن” چيست؟
اگرچه در سالهاي اخير چندين راه حل براي كاهش آلودگي ازن در ارگانهاي مختلف پيشنهاد ، توصيه و اجرا شده است ، اما آنها نه تنها به درستي اجرا نشده اند ، بلكه بسياري از اين راهكارها مورد توجه قرار نگرفته و در برخي موارد مختل شده اند.
يكي از راهكارهاي كاهش گازهاي آلي فرار ، اجراي پروژه كهاب (كاهش ، اجرا و انتقال پول حاصل از تبخير بنزين) در پمپ بنزين ها است كه پيش از سال 1990 مطرح شده بود ، اما متأسفانه در كشور به درستي اجرا نشده است. اجراي پروژه كهاب در ايستگاه هاي سوخت تهران توسط وزارت نفت مي تواند به كاهش انتشار گازهاي آلي فرار كمك كند.
منبع ديگر گازهاي آلي فرار و انتشار دي اكسيد نيتروژن “اتومبيل” است و افزايش اتومبيل تا يورو 5 مي تواند نقش مهمي در كاهش دي اكسيد نيتروژن و در نتيجه انتشار ازن داشته باشد.
به روزرساني اتومبيل هاي توليدي استاندارد به يورو 5 يكي از راه هاي كاهش آلاينده هاي هوا مانند ازن است كه چند سالي است مورد توجه توليدكنندگان خودرو نيست. طبق ماده 4 قانون هواي پاك ، توليدكنندگان اتومبيل بايد مطابق با اعلاميه آژانس حفاظت از محيط زيست ، استانداردهاي آلودگي يورو 5 را رعايت كنند. مصوب هيئت وزيران در سال 1997 ، هر سه وسيله نقليه ديزلي با استاندارد آلايندگي يورو 5 مشمول اسقاط يك يا چند وسيله نقليه ديزلي با همان ظرفيت كل گواهي قراضه مي شوند ، اما نه تنها اين مواد به درستي استفاده نشده اند. قانون هواي پاك ، بلكه به دليل ماده 4 قانون هواي پاك است. به تعويق افتاد و تا سال 1999 تعدادي از وسايل نقليه بر خلاف قانون هواي پاك با مجوز آژانس حفاظت از محيط زيست و تصويب هيئت وزيران طبق استاندارد يورو 4 شماره گذاري شدند.
ناگفته نماند كه همه اتومبيل هاي شهرها از استاندارد يورو 4 برخوردار نيستند ، اما آلاينده هايي كه در حال حاضر در هوا آزاد مي شوند مربوط به خودروهاي توليد شده بيش از 5 سال پيش هستند و استاندارد آنها يورو 2 است و برخي از آنها فرسوده هستند. قانون هواي پاك همچنين روش ديگري براي كنترل آلودگي هوا از اتومبيل هاي فرسوده و موتورسيكلت ها را مشخص مي كند ، يعني لغو و از بين بردن آنها پس از رسيدن به “سن سايش” ، وسايل نقليه در ژوئيه 1999 بر اساس تقاضاي ديوان نگهبان از ديوان عدالت اداري باطل شد.
سپس آژانس حفاظت از محيط زيست پيشنهاد كرد كه معيار اسقاط خودروهاي دست دوم معاينه فني باشد و در آيين نامه جديد اين ماده از قانون هواي پاك ، معيار اسقاط انواع وسايل نقليه “معاينه فني” است. با اين حال ، تأكيد بر تقويت اهرم نظارتي در مورد آزمايشات فني بود ، زيرا “اگرچه آزمايش نيروي هوايي طبق قانون هواي پاك اجباري است ، اما گاهي اوقات نقض مي شود و در بسياري از شهرها تست فني خودرو بررسي نمي شود”.
طرح نظافت وسايل نقليه رسوبي بدون نياز به معاينه فني
اكنون نيروي پليس كه خود مسئول اجراي قانون هواي پاك است ، از اجراي طرح جديدي براي پاكسازي وسايل نقليه مملو از لجن در پاركينگ هاي پليس بدون نياز به “معاينه فني” خبر داده است. اين اولين بار نيست كه پليس چنين طرحي را اجرا مي كند ، آنها سال گذشته طرحي را براي پاكسازي لجن موتورسيكلت از پاركينگ ها و پاركينگ ها اجرا كردند كه هنوز ادامه دارد و تاكنون بيش از 280 هزار موتورسيكلت به مالكان تحويل داده شده است.
لازم به ذكر است كه طبق آخرين ليست آلاينده ها در تهران ، سهم موتورسيكلت ها در توليد آلاينده هاي گازي حدود 21 درصد و در توليد ذرات معلق 10 درصد و سهم خودروها در توليد آلاينده هاي گازي است. حدود 38٪ و 14٪ در توليد ذرات معلق.
به گفته سردار سيد كمال هاديانفر ، فرمانده پليس راهور ناجا ، اجراي طرح رهاسازي لجن شامل 226000 دستگاه خودرو مصادره شده در پاركينگ هاي سراسر كشور است كه متوسط زمان پاركينگ دو سال و نيم است. اتومبيل هاي دست دوم و خودروهايي كه سابقه اي در سيستم شماره گذاري پليس ندارند از اين سرويس معاف هستند.
اجراي چنين برنامه هايي توسط پليس همزمان با اوج آلودگي هوا در بسياري از شهرهاي كشور هميشه با انتقادات و پيشنهادات همراه بوده است. سال گذشته ، پس از تميز كردن موتورهاي رسوبي توسط برخي از كارشناسان آلودگي هوا ، مسئولان شركت كنترل كيفيت هواي تهران و همچنين كارمندان سازمان حفاظت محيط زيست بر لزوم انجام تست هاي اجباري فني براي موتورهاي تميز تأكيد كردند.
امسال اما به دنبال اجراي طرح رهاسازي لجن ، رئيس پليس راهور ناجا اعلام كرد: “ما هيچ گونه تعهدي براي پرداخت عوارض شهرداري براي وسايل نقليه وضع نكرده ايم و نيازي به آزمون فني نيست و مالكان يا سرنشينان بايد اين را دنبال كنند.” پس از پاكسازي “بگذار همه چيز باشد.”
اين در شرايطي است كه عبدالله مطوي – مدير امور اجرايي بازرسي فني وسايل نقليه كشور – درخواست دريافت گواهي معاينه فني براي رهاسازي وسايل نقليه توقيفي را كرد.
به گزارش مجله زنده خبري ، اگرچه موتورسيكلت ها و اتومبيل هاي توقيف شده از اموال مردم است و آزادي آنها قابل لغو نيست ، اما به نظر مي رسد قبل از اجراي چنين طرح هايي لازم است اقداماتي براي رهاسازي اين وسايل نقليه مانند تعويض مبدل كاتاليزوري انجام شود. و معاينه فني توليد اجباري است. از آنجا كه خودروها و موتورسيكلت هايي كه از نظر فني بازرسي نمي شوند ، توسط سيستم هاي LEZ نصب شده بر روي دوربين هاي نظارتي نصب شده براي كنترل آلودگي هوا در كلانشهرها جريمه مي شوند ، به نظر مي رسد كه مقامات انتظامي مي توانند در هنگام رهاسازي اين وسايل نقليه ، پلاك هاي ثبت موقت را به مالكان ارائه دهند. فرم معاينه فني خود را ظرف دو هفته ارسال كرده و يك پلاك ثبت نام دائمي دريافت كنيد. سيستم ترمز و ايمني اين خودروها قبل از رهاسازي انجام شده است.
انتهاي پيام